Când Damen se zgârcește pentru 55 milioane, Naval Group câștigă un contract de corvete de 1,6 miliarde de euro?!
Într-o țară încăpută pe mâna unui Guvern de tipul „grup infracțional organizat”, nu se prea vorbește despre cum vor fi direcționați banii de înarmare a României către jupânii Europei, adică cei care o țin la ușa Schengenului. Pe ici pe colo, inițiații mai văd câte un articol, ticluit din instinct partinic, poate mai iese un contract de publicitate (sau contrapublicitate, mascată în „investigație” despre corupție în România). Este și cazul afacerii „Corvete pentru Ministerul Apărării din România”. Miza imensă a extragerii banilor de înarmare a României a produs o răfuială mediatică ante portas licitație, între primii doi competitori: Damen-Olanda și Naval Group-Franța. Au fost salve cu corupție de import, în funcție de „tunari”, când cei de la Naval Group, când cei de la Damen. Se făcea astfel pregătirea deschiderii plicurilor pentru licitația ce a fost/trebuia finalizată în 16 noiembrie. Din ce s-a mai scris pe ici, pe colo, în presa interesată de subiect – „Rezultatul licitației de 1,6 miliarde de euro pentru corvete, ținut secret din motive dubioase”- ni se confirmă o bănuială sinistră: presa românească este jucăria sorții. Soarta nemiloasă a manipulării din motive de interes imediat: de a ciuguli niște ciosvârte de la masa carnasierelor bugetare mari. Cum rămâne cu interesul public și interesele majore ale României?
Damen, o companie privată care funcționează fără conexiuni comerciale cu vreun guvern, a pierdut la loteria ofertelor în plic
Ultima oră, breaking news, șoc și oroare: Dragnea a pus-o pe Dăncilă să reșapeze Guvernul României, reșapându-l și pe Ministrul Apărării, Mihai Fifor, tocmai când se pregătea să anunțe rezultatul licitației pentru corvetele de luptă multirol destinate apărării României. Era ultima fază a licitației, mai rămânea ca reprezentanti ai Departamentului pentru Armamente din cadrul MApN, ai Forțelor Navale Române și ai Companiei Naționale „Romtehnica” S.A. să decidă cine este câștigatorul licitației și să fie semnat acordul-cadru pentru construirea noilor corvete multifuncționale. Ministrul Apărării și-a dat de fapt demisia, confirmând parcă ceea ce părea inevitabil – e ordin de la șefu cel mare, e musai să se anuleze licitația în care partida susținută interesat de șeful Dragnea pierduse potul cel mare – 1,6 miliarde de euro, pentru construcție de corvete și modernizare de frigate.
Trebuia să câștige olandezii de la Damen, dar Damen a ieșit pe locul al doilea
Au intrat în competiție trei ofertanți: Damen (Olanda), Fincantieri (Italia) și Naval Group (Franța). La deschiderea plicurilor, nasolie mare. Ordinea prețurilor fu următoarea: Fincantieri a oferit 1,34 miliarde de euro, Damen – 1,255 miliarde de euro și Naval Grup – 1,2 miliarde de euro. Câștigător, Naval Group de Franța! Mare pierzător, Damen de Olanda! Această fatalitate petrecându-se, nu mai rămânea decât să ajungă raportul de la Comisia de licitație la Audit și apoi la secretarul de stat și la ministru. Chestia e că ministrul nu mai este, deci…Dacă Dragnea i-a cerut ministrului Fifor să anuleze licitația, și Fifor și-a dat demisia, se pune că este ceva dubios în licitația pentru corvete? Pe acest fond de uite-o nu e, au ieșit comunicatorii de la Damen Galați cu un comunicat care vorbește despre campaniile negative din media românească (corect, media din România, pentru că presa cu patronat româneasc aproape că a fost eutanasiată), dar nu spune mai nimic despre fondul problemei. Iată-l!
COMUNICAT DE PRESĂ
Damen Shipyards Group a luat act cu regret de recentele campanii negative din media românească la adresa Guvernelor României și Regatului Țărilor de Jos, într-un moment în care proiecte cu impact semnificativ pentru economia românească sunt derulate de către Guvernul României.
Damen se delimitează expres și complet de toate remarcile și insinuările făcute în presă și nu se identifică în niciun fel cu pozițiile acolo exprimate.
Mai mult, Damen dorește să precizeze următoarele:
- Damen este o companie privată care funcționează independent, fără conexiuni comerciale cu vreun guvern;
- Din anul 1999, Damen este acționarul majoritar al Damen Shipyards Galați, cel mai de succes exportator de nave și una dintre cele mai importante unităţi de producţie din industria de apărare din România;
- Damen este partener minoritar în Șantierul Naval Mangalia în cadrul căruia și-a asumat controlul operațional începând cu luna iulie 2018;
- România este ţara cu cea mai semnificativă producţie din cadrul grupului, în termeni ce vizează facilităţile şi forţa de muncă, înglobând astfel peste 4,500 de angajaţi români la care se adaugă 1,500 de subcontractori, tot români, și
- Damen a colaborat de fiecare dată cu autoritățile române la toate nivelurile, într-o manieră corectă și transparentă, indiferent de culoarea puterii politice democratic alese, și se consideră a fi un impecabil membru al mediului de afaceri.
În lumina celor de mai sus, Damen regretă că numele și reputația grupului sunt folosite într-o astfel de manieră defăimătoare.
Avocații Grupului Damen analizează efectul negativ de imagine și posibilele daune de interese cauzate de această campanie negativă și studiază posibilitățile de a reacționa pe linie legală, în acest sens.
România, o țară de categoria a patra cu presă de puterea a patra băgată în marșarier
Primele focuri de paie despre corupția în care s-a scufundat compania Damen au apărut în presa centrală. Televiziunea b1 a tras mai multe salve de știri contrafăcute despre „Compania Damen, cu afaceri importante în România, implicată într-un scandal de corupţie: A dat mită prin intermediari către mai multe Guverne străine (FOTO)”. Se vorbea că Damen Shipyard, cel mai mare constructor de nave din Olanda cu prezenţă importantă şi pe piaţa românească, este implicat într-un uriaş scandal după ce a făcut afaceri în mai multe state cu intermediari controversaţi care acum sunt acuzaţi de dare de mită. Se cita un studiu NRC şi al grupului de jurnalişti de investigaţii „Lighthouse Reports” privind activitatea Damen. Într-un răspuns privind investigaţia, Procuratura arată că Damen este suspectată că „activ, prin intermediari, a dat mită către oficiali din mai multe Guverne străine pentru a obţine diverse decizii”. Concluzia articolului: din convorbiri, cât şi din documente interne, a reieşit o imagine a companiei în care succesul vânzărilor este considerat mai important decât respectarea normelor etice privind afacerile. La urmă, dar nu ultimul detaliu ca importanță, niște detalii specifice corporatismului de frăție transeuropeană. Damen controlează şantierul naval de la Mangalia, cu toate că acţionariatul majoritar este deţinut de statul român. Logic pentru ce i se întâmplă României de 29 de ani, cei mai potriviți pentru conducerea șantierului sunt două nume cu greutate din serviciile de informații românești. Este vorba despre Dorin Grosu, vicepreşedintele noii companii Damen Shipyards Mangalia, fost şef al Doi şi-un Sfert şi ofiţer de informaţii al Armatei, și consultantul Dan Dumitru, fost general SIE. Scriu și jurnaliștii de la Newsweek că avocatul Gheorghe Mușat – fost ofițer la Securitate, dar și avocatul care amenință jurnaliștii Newsweek România care scriu despre corvete, cu pușcăria în numele lui Sorin Paul Stănescu, cumătrul lui Liviu Dragnea – reprezintă și interesele juridice ale Damen în România. Ce nostim, nu?
Pentru că se apropia termenul de deschidere a plicurilor cu ofertele, trebuia și concurența Naval Group să fie mânjită cu ceva mocirlă de corupție
De data asta, pe filiera ziarului de Galați. A fost introdusă – oarecum abrupt și clar distonant pentru amplitudinea din ultima vreme a „investigațiilor” jurnalistice – ceva „dezvăluiri VL”- „Până la corvete, bani negri pentru ca Naval Group să construiască submarinele Braziliei”. Mda!
Șoc, senzational, eclatant! „Compania franceză Naval Group este în centrul unui scandal de corupţie de amploare privind acordarea, prin intermediari, a zeci de milioane de dolari mită pentru adjudecarea programului de înzestrare cu submarine derulat de Brazilia. Naval Group – ce are drept acţionar principal statul francez – este compania care a încheiat un protocol de colaborare şi cu Şantierul Naval Constanţa, însă a condiţionat acest parteneriat de câştigarea contractului de 1,6 miliarde de euro de construire a patru corvete pentru Marina Militară Română.”
Și olala, și bla, bla, se insinua că presa bubuie sau duduie despre scandalul financiar în care este implicată Naval Group (DCNS), încă din luna mai 2017, când „Le Parisien” dezvăluia faptul că autorităţile franceze au deschis o anchetă de corupţie privind modul în care DCNS a devenit beneficiarul programului de înzestrare a Marinei Militare braziliene, că s-au dat comisioane de 70 de milioane de euro plătite de compania parteneră braziliană a companiei franceze navale de apărare Naval Group”, pentru furnizarea a cinci submarine în Brazilia, inclusiv unul cu propulsie nucleară, „un contract de proporţii faraonice, în valoare de 6,7 miliarde €, semnat sub președintele Nicolas Sarkozy, etc”, pentru care OCLCIFF din Brazilia colaborează cu PNF din Franța în derularea acestei anchete, că cei de la DCNS au declarat că firma nu are „nimic de-a face cu cazul” și că anchetele procurorilor francezi şi brazilieni sunt încă în desfăşurare.
Asta e, nimic nou sub soare, licitațiile duduie, câștigator iese cine trebuie! Dacă nu, reluăm licitația până câștigă preferatul nostru! Nu sună cunoscut treaba asta?
0 Comments